torstai 19. helmikuuta 2015

On se vaan älykäs

Tämä ikuisuuspostaus on roikkunut luonnoksena blogissani jo varmasti vuoden. Nyt sain tämän vihdoin tehtyä kunnolla loppuun. Kyseessä on siis koirien älykkyystesti, ja käsittelyssä tällä kertaa eritoten Akun älykkyys. Testi mittaa koiran soveltavaa älykkyyttä, eli mitä korkeampi älykkyysosamäärä, sitä nokkelampi koira on. Olen aina pitänyt Akua kovin älykkäänä koirana ja testi antaa siihen vahvistusta.

Testiä tehdessä koiran tulee olla vuoden ikäinen. Testi tulee suorittaa enintään kaksi kertaa. Ohjeet testin tekemiseen ja muut pisteytysohjeet löytyy täältä, joten ei kun oman koiran älykkyys testaamaan. Akun suorituksen näet videolta (parhaiten FullHD:nä).


1. KOE: HAVAINNOIVA OPPIMINEN
  • TEHTÄVÄ: Valitse sellainen aika päivästä, jolloin et normaalisti ulkoiluta koiraasi. Varmista että koira on hereillä ja lähistölläsi. Kun koira katsoo sinuun, ota mitään sanomatta takkisi, avaimet, hihna ja pysähdy sitten paikallesi. Älä liiku ovea kohti.
  • TULOS: koira juoksee luoksesi tai suoraan ulko-ovelle innostuneena - 5 p.
  • YHTEENVETO: Aku tuli luokseni ihmetellen lenkille lähdön ajankohtaa. Koira ei niinkään ollut innostunut mutta tuli kuitenkin korvat hörössä ja häntä tötteröllä.

2. KOE: ONGELMAN RATKAISU
  • TEHTÄVÄ: Näytä koiralle makupalaa, anna sen nuuhkia sitä. Sijoita makupala lattialle ja kumoa tyhjä tölkki sen päälle. Käynnistä kello ja kannusta koiraa hakemaan namu.
  • TULOSkoira nappaa herkun tölkin alta 5 sekunnissa - 5 p.
  • YHTEENVETO: Aku nappasi herkun purkin alle 3 sekunnissa. Herkun löytämisessä ei ollut mitään ongelmaa. Herkuthan eivät tältä koiralta pääse karkuun.

3. KOE: TARKKAAVAISUUS JA YMPÄRISTÖN OPPIMINEN
  • TEHTÄVÄ: Vie koira pois huoneesta. Muuta huoneen kalustuksia  esim. pari ylimääräistä tuolia, sohvapöytä nurkkaan. Laita 5 asiaa selvästi uudella tavalla. Ota koira takaisin huoneeseen, käynnistä kello ja jää paikoillesi seisomaan.
  • TULOS:katselee oudoksuen ympärilleen muttei ryhdy tutkimaan - 2 p
  • YHTEENVETO: Tämän tuloksen kohdalla hieman epävarmuutta onko kahden vai yhden pisteen arvoinen suoritus. Muokkasin huonetta tuomalla sinne kaksi uutta tuolia, niistäkin toinen kumollaan keskellä lattiaa, siirtämällä kukkapöydän keskelle lattiaa, siirtämällä sohvapöydän nurkkaan ja kääntämällä sohvan ylösalaisin. Aku selvästi haisteli ulkoa tullessaan uusia esineitä, mutta ei jäänyt niitä suuremmin ihmettelemään vaan juoksi suorinta tietä pois olohuoneesta. Suurempi kiire taisi olla ruokakupille.

4. KOE: ONGELMAN RATKAISU
  • TEHTÄVÄ: Koiran tulee olla hereillä. Anna sen nuuhkia pyyhettä. Viskaa pyyhe nopeasti, sujuvasti koiran ylle niin, että sen pää ja lapa ovat peitossa.
  • TULOS: koira vapauttaa itsensä pyyhkeestä 15 sekunnissa - 5 p.
  • YHTEENVETO: Vapautumisessa ei loppujen lopuksi ollut ongelmaa. Aluksi Aku meni hieman hämilleen miksi sen päälle heitettiin pyyhe, mutta nopeasti se vapautti itsensä sen alta.

5. KOE: SOSIAALINEN OPPIMINEN
  • TEHTÄVÄ: Koira on n. 2 m päässä, mutta ei käskyn alla. Tuijota sitä silmiin. Kun koira katsoo sinuun, laske mielessäsi kolmeen ja hymyile sitten koiralle leveästi.
  • TULOS: koira tulee luoksesi häntäänsä edes hieman heiluttaen - 5 p.
  • YHTEENVETO: Aku meni hieman hämilleen kun hymyilin sille, mutta se tuli kuitenkin minun luokseni. Koira oli hieman alistuvan oloinen, ilmeisesti sen takia kun näytin hymyillessäni hampaat. Koira sai luoksetulon jälkeen paljon kehuja.

6. KOE: ONGELMAN RATKAISU
  • TEHTÄVÄ: Näytä koiralle melko kookas makupala. Anna koiran nuuhkia herkkua ja varmista, että koira katsoo sitä n. 5 s. Sijoita nami lattialle, heitä pyyhe sen päälle koiran katsellessa. Käynnistä kello ja kannusta koiraa hakemaan herkku.
  • TULOS: koira sieppaa herkun 15 sekunnissa - 5 p.
  • YHTEENVETO: Herkun löytämisessä ei ollut mitään ongelmaa. Aikaa herkun syömiseen meni 5,46sekuntia.

7.KOE: LYHYT MUISTI
  • TEHTÄVÄ: Ota herkkupala, joka ei tuoksu voimakkaasti. Käske koira istumaan keskelle huonetta (ei paljon kalusteita/esteitä). Kun koira katsoo sinuun, näytä sille herkkua ja anna sen nuuhkia sitä. Laita herkku huoneen nurkkaan niin että koira näkee tämän. Vie koira pois huoneesta (hihnassa) ja tuo se takaisin 15 s. sisällä. Irroita hihna ja käynnistä kello.
  • TULOS: koira menee suoraan herkulle - 5 p.
  • YHTEENVETO: Muisti pelaa Akulla hyvin (tai sitten hajuaisti). Koira suunnisti samantien namien luokse.

8. KOE: PITKÄ MUISTI
  • TEHTÄVÄ: Tee tämä koe heti 7.kokeen jälkeen. Samat järjestelyt kuin edellisessä kokeessa, mutta laita namu nyt eri nurkkaan kuin ed. kokeessa. Pidä koira pois huoneesta 5 min. Tuo koira huoneeseen, irroita hihna ja käynnistä kello.
  • TULOS: koira menee suoraan herkun luo - 5 p.
  •  YHTEENVETO: Pitkässäkään muistissa ei ollut moittimista. Tässä kohtaa jopa yllätyin että Aku tosiaan muisti missä herkut olivat. Koira tiesi heti huoneeseen tultaessa minne piti mennä.

9. KOE: ONGELMAN RATKAISU
  • TEHTÄVÄ: Rakenna kirjoista ja lauvasta matala pöytä. Pinoa 2 (matalaa) kirjakasaa jonkin matkan päähän toisistaan, sijoita iso kirja tai lauta niiden päälle ja laita painoksi pöydän päihin kirjoja/tiiliä, jotta koira ei voi liikuttaa pöytää. Koiran pää ei saa mahtua pöydän alla, mutta se voi kurkottaa sinne käpälillään. Näytä koiralle herkkua, anna sen nuuhkia sitä ja laita se pöydän alle. Rohkaise koiraa ottamaan nami ja käynnistä kello.
  • TULOS: koira käpälöi herkun pöydän alta 1-3 minuutissa - 4 p.
  • YHTEENVETO: Kirjakasan rakentaminen ei onnistunut, koska Aku pystyi työntämään päällään kasan nurin. Tehvävän pöydän virkaa sai toimittaa koiraportin alareuna. Aku ei meinannut tajuta käyttää tassuja herkun saamisessa, mutta lopulta kannustusten saattelemana se sai herkun.

10. KOE: PUHEEN YMMÄRTÄMINEN
  • TEHTÄVÄ: Koira on n. 2 m päähän. Sano äänellä, jolla normaalisti kutsut koiraasi "kissa". Jos koira osoittaa jonkinlaista luoksetuloaikeita > 3 p. Jos koira ei tule, sano samaan äänen sävyyn vaikka "kuumies". Jos koira tulee > 2 p. Jos koira ei vieläkään reagoi, kutsu sitä nimeltä/sano tule. Jos koira tulee/aikoo tulla > 5 p.
  • TULOS: Koira tulee luoksesi tule-käskyllä - 5 p.
  • YHTEENVETO: Tämä oli testin WAU-tulos. Odotin että Aku tulee heti ensimmäisellä äänähdyksellä luokseni häntä heiluen, mutta koirahan yllätti ja oli paikoillaan. Myös toinen höpönlöpön sana sujui hyvin. Oikealla käskyllä koira kuitenkin tuli luokse iloisesti häntäänsä heiluttaen.

11. KOE: OPPIMISPROSESSI

  • TEHTÄVÄ: Koira sivulla istumassa (jos osaa, jos ei, opeta ensin tämä) hihnassa. Osat 1-3: käsky eteen/kohti tms. selvällä äänellä ja käsimerkillä = läimäytä toisella/kummallakin kädellä reisiin polvien yläpuolella. Opasta koira eteen asentoon > astu oikealla jalalla eteenpäin ja nykäise talutin vaakatasoon koiran pään eteen > koira nousee seisomaan ja astuu askeleen eteen. Astu taaksepäin oikealla jalalla ja nykäise taluttimesta > koira kääntyy myötäpäivään sinua kohden. Työnnä koira istumaan eteesi. Kehu ja palkitse. Aseta koira takaisin sivulle ja toista harjoitus 2 kertaa. Osat 4-5: samat kuin 13, mutta sinun pitää seisahtua n. sekunniksi annettuasi käskyn eteen. Yritä sitten saada koira eteenasentoon liikuttamalla oikeaa jalkaasi vain hitusen verran/ei ollenkaan. Osa 6: koe yritys; anna käsky eteen, älä liikuta koiraa. Jos koira siirtyy sivultasi eteenasentoon vaikka kuinka huonosti > 6 p. ja koe on suoritettu. Jos mitään liikettä ei tapahdu 5 s. sisällä, pidä koetta harjoitusyrityksenä ja ohjaa koira oikealle paikalle ja palkitse. Seuraavat osat ja kokeet: tee vielä 10 harjoitusyritystä aivan kuten osissa 4 ja 5 ja tee sitten koeyritys kuten 6:ssa > jos koira suorittaa tempun > 5 p. jos ei, 10 yrityskertaa lisää ja toista koe. Jos koira silloin suoritta eteenharjoituksen > 3 p. Jos koira tulee eteen, muta ei istu > 2 p. Jos koira nousee seisomaan eteenkäskyllä, mutta ei kierrä eteen > 1 p. Jos koira jää istumaan > 0 p.
  • TULOS: koira jää istumaan - 0 p.
  • YHTEENVETO: Tätä tehtävää Aku ei tajunnut. Useankaan yrityksen jälkeen koira ei hakeutunut eteen ilman avustusta. Lopussa Akulla meinasi jopa hermot mennä ja koira rupesi haukkumaan ja steppaamaan.

12. KOE: ONGELMAN RATKAISU
  • TEHTÄVÄ: Iso pahvi, jonka yli koira ei pääse hyppäämään kun pahvi on pystyasennossa. Leikkaa pahviin pystysuora n. 8 cm leveä aukko joka alkaa n. 5 cm päästä alareunasta ja päättyy ylhäällä n. 5 cm päähän reunasta. Kiinnitä pahvi kahteen sivuseinään (teippi, liima) (pahviin, kahteen laatikkoon, kuonollaan olevaan tuoliin). Aseta koira esteen eteen ja herätä koiran huomio. Näytä koiralle aukosta herkkupalaa liioitellen ja laske namu maahan n. ½ m päähän aukosta käpälän ulottumattomiin. Käynnistä kello ja kannusta koira ottamaan namu.
  • TULOS: koira kiertää U-rakennelman ja nappaa herkun 15 sekunnissa - 5 p.
  • YHTEENVETO: Akulla ei tälläkään kertaa jäänyt herkut saamatta. Koira ei tehnyt yhtään ylimääräistä työtä, vaan hoksasi heti mistä herkun saa helpoiten.

Laske koirasi pisteet yhteen, niin saat sen älykkyysosamäärän (käo).
käo 54 tai enemmän, huippuälykäs, alle 5% koirista näin älykkäitä.
käo 48-53 erittäin älykäs. > Akulla 51 pistettä.
käo 42-47 tavallista älykkäämpi.
käo 30-41 keskivertoälykäs.
käo 24-29 älyltään alempaa keskitasoa.
käo 18-23 älyllinen rajatapaus.
käo alle 18 selviä puutteita älykkyydessä.

2 kommenttia:

  1. Tämä oli kyllä mielenkiintoinen! Pitääpä Nuuttikin testata joku päivä :)

    VastaaPoista